"وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍۢ ۚ قَلِيلًۭا مَّا تُؤْمِنُونَ
dan Al quran itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya." (QS. AL HAAQQAH:41)

SINI KAMU URANG

Rabu, 22 April 2009

Sumpa AMPAI2 mati ?


Mr. Aki mau kasi tamba sikit lagi pasal ini jalan aaaaaaaa dan kamu urang klik itu gambar atas, supaya kamu urang tau pamaju dia siapa, siapa d balakang sykt, siapa ada saham, siapa yang kaya...... Dan yang paling panting d sini bukan seoal tolak dan campur... kamu paham juga tu, yang bikin maradang adanya PANYAMUN enam jahanam yang pandai2 mangalakan tuan punya tana... kurang asam butul, lain lagi pagawai itu.. pagawai ini... yang suda tentu ada bagian dia .... dalam purujik bikin jalan ini. Cuma saja indada bukti mr. aki seperti gambar, surat, rakaman cct tv dan sabagainya ini bikin kala kamik... tapi kalau ada urang barani menapikan indada pagawai, indada urang pulitik, indada menteri menarima DUIT dari purujik Tandik - Longob maka bersumpahlah kamu..... atas nama Tuhan masing2 supaya lakas mati, dapat bala dan sabagainya samata-mata manapikan ke tiadaan menarima DUIT. Nasiplah indada ilmu paling bisa.... terus tunai macam makan lada kalau ada .... berani mr. aki bataru, sikarang juga ada ampai2 mati atas pembohongan manusia2 ini... nama saja manusia tapi rupanya antu, bikin panas butul.... kalau mau makan pun kasilah LURUS jalan seperti dalam palan JKR, jangan tipu2 rakyat, jangan kasi buruk nama karajaan, jangan kasi buruk PM, jangan kasi buruk menteri yang baik2 saja ( yang buruk tatap buruk ) kamu iniiiii... bikin maradang butul kamu ini....

Mr. Aki tatap puji yang baik2 saja, yang buruk tatap mr. aki kata buruk.

Wednesday, April 22, 2009


"SUDAH MULAI LURUS TAPI..."
Oleh: Tekong SAM

Adesss, lain sikit tajuk ini kali. Secawan kopi setongkol jagung. Ada sebabbb....sebabnya, petang kelmarin kami AJK Persatuan Penderma Darah Malaysia, PERDARAH (Cawangan Kota Marudu) membuat kunjungan hormat kepada penaung kami iaitu Puan Lovita Koisun, Pegawai Daerah Kota Marudu. Dr. Nelson tak dapat datang atas tugas khas, demikian juga Dr. Zyrod (Pengarah Hospital Kota Marudu) juga tak dapat hadir kerana ada "operation" pesakit. Tuan Do jamu kami dengan minuman panas dan jagung manis...

Saya tidak mahulah cerita panjang pasal DARAH, saya mau sambung cerita pasal JALAN (Jalan Tandek-Longob) yang masih lintang-pukang. Seusainya sessi pertemuan PERDARAH, saya segera mempengerusikan pertemuan khas antara pemilik-pemilik tanah yang dikatakan PENENTANG JALAN dengan Tuan DO. Sebenarnya....sayalah bah konon yang mengatur agar pertemuan itu dapat dijayakan, itupun kerana Tuan DO memang prihatin, terbuka dan mahu mendengar masalah sebenar.

Nah, apa lagi...keluarlah segala macam geran, surat-menyurat, salinan pelan induk JKR dan lain-lain dokumen yang boleh membuka pekung yang selama ini ditutup. Tuan Do pun senyum-senyum (sinis) dan geleng-geleng kepala. "Aik, ada sudah bah pula surat daripada JKR KK agar jalan dibina mengikut plan asal JKR yang dulu-dulu..." katanya bila melihat salinan surat daripada HQ JKR. "kasi saya salinankah..." katanya. "Tuan ambillah salinan pelan induk ini, dan semua salinan surat menyurat yang berkaitan," kata En. Saibon.

"Kami geram bah bila pihak lain yang bermesyuarat untuk membantah bagi pihak kami Itulah pasal kontraktor bilang konon pemilik-pemilik tanah membantah, maka kami terpaksalah ikut jalan lama yang bengkok-bengkok. Mana boleh begitu bah kan tuan," ujar En. Kadir Shamsudin pula. Do senyum-senyum saja.

"Bah, tuan Dinson...apa cerita di lokasi tuan? Ceritakan pada tuan DO," kata saya sebagai pemudahcara.
"Saya juga tidak pernah membantah jika jalan dibina/diaspal mengikut plan asal JKR, pihak kontraktor sengaja mau "adjust" jalan untuk elak rumah saya. Mereka sesuka hati pancang sana, pancang sini, tidak pernah saya dibawa berunding dan tidak pernah diberi notis/makluman. Main rogol saja..." ujar En. Dinson.

"Hmm, tak boleh begitu...ada prosedur bah itu," tukas Tuan DO.
"Jika pihak kontraktor meneruskan rancangan mereka sekarang, ini bermakna rumah saya pun terjejas (tapi tidak dibayar pampasan kerana kononnya terkeluar dari reserve jalan (20 meter kiri), dan sawah saya juga (20 meter kanan). Sedangkan jika ikut pelan asal JKR, hanya rumah saya yang kena..." sambung En. Dinson lagi.

Banyak lagilah cerita tapi saya ini malas bercerita panjang-panjang. Yang pendek-pendek itu pun, kalau pembaca faham dan empati, sudah memadai untuk mendedahkan kepincangan. Komen saya simple: kalau dah tau yang LURUS itu lebih BAIK , bahhh...kasi LURUS lah bah balik apa yang BENGKOK...Belum terlambat untuk menjernihkan yang keruh, belum terlambat meluruskan yang bengkok...jangan memandang rendah keupayaan para pejuang kampungan ini. Bak kata pegawai saya (dalam army dulu), JANGAN PANDANG RENDAH KEUPAYAAN MUSUH ANDA, WALAUPUN YANG TELAH CEDERA...

Nota: Lembut cara saya ini sekarang, tapi ingat...saya juga ada REKOD main KERAS. Seperti yang Mr. Navies (mogoron) cakap, orang Tandek bukan buduh (bodoh), orang Tandek ramai cendikiawan, cuma BANGSA KIMARAGANG ini bangsa yang lampau SENTIMENTAL, BAIK HATI, TOLERANSI....tapi ingat...MOYANG SAYA/KITA AKI TUMUNDA, tahukah anda mengapa Pihak Inggeris memberi beliau pangkat "PANGLIMA"? , panjang ceritanya. Mau tau lebih lanjut, layari http://suarabangsa-sanguru.blogspot.com/. (Periksa entry tentang Aki Tumunda).

BAGAIMANA, ADAKAH SETAKAT MEMBACA CERITA SAYA?
LAKUKAN SESUATU!...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kamu buli cakap apa saja kamu suka tapi tangung sendiri aaaaa mr. aki inda bartangungjawab...

Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM