"وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍۢ ۚ قَلِيلًۭا مَّا تُؤْمِنُونَ
dan Al quran itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya." (QS. AL HAAQQAH:41)

SINI KAMU URANG

Isnin, 25 Mei 2009

YB oh YB ...

ini wakil rakyat kamik d tandik YB. anita Baranting. Aik.. nah.. kou yb , bila lagi kou punya berita keluar ini ... ? indad pikiran ka ? mau d cakap... macam yb2 lain yang ada saja pikiran mau d kasi cadang pada karajaan...kalau indada bah, pigi tanya urang2 kampung bah.. atau tanya urang2 muda yang ada pikiran.. lapas itu pura2 pikiran itu kou punya ...kalau mau tanya mr. aki pun indada hal buli saja...banyak mr. aki punya pikiran ini.

Hj. sairin karno baju batik bersalam - padi bukit itulah baras kampung, ia d tanam 1 x dalam 1 tahun dan bukan semua bukit2 sabah buli d tanam jenis padi ini... yg suka tanam padi bukit ini d kalangan urang2 tua saja, yg usia dakat mati suda.. d kalangan belia, jarang2 yang buat karaja ini suda, pasal karaja ini inda manarik... apa.. ka.. indanya, tumbang pukuk, kasi bakar tabasan, kasi kumpul kayu2 ..yg suda d bakar , tangan mengitam karana arang ...wajar pihak karajaan kasi idup balik budaya tanam padi bukit ini, sesuai dengan budaya urang2 dusun yang suka berladang...dan ' mitatabang ' ( gotong royong ) mr. aki suka karaja ini...pasal urang tua2 kalau masa mitatabang kaluarlah ' tangon diurang ' ( cerita dongeng )
Permintaan beras kampung meningkat 60 peratus tahun ini
25th May, 2009 - sabah times



KENINGAU: Permintaan terhadap beras kampung meningkat 60 peratus dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini.
Menurut pedagang bebas beras tempatan, peningkatan permintaan itu dipengeruhi oleh factor kualiti, apa yang mereka sifatkan sebagai lebih terjamin berbanding beras import.
“Beras kampung mempunyai daya tahan dan kualiti tersendiri, disamping aromanya yang tidak ada tandingan” jelas seorang pelanggan yang hanya mahu dikenali sebagai Mary.
Berbanding beras kampung, Mary berkata sesetengah beras import tidak dapat bertahan lama.
Tinjauan yang dibuat mendapati pelbagai versi beras tempatan diperdagangkan di pasaran tamu minggu, antarannya Beras Bario, Beras Wangi, Beras Brunei, Beras Panjang dan lebih menarik ‘beras tapai’ turut dijual.
Beras tempatan yang sinonim dengan panggilan ‘beras kampung’ laris dijual dengan harga antara RM12 hingga RM10 sekilogram, menyaksikan produk tempatan itu berpotensi untuk dikomersilkan.
Sebelum ini, Wakil Rakyat Liawan, Datuk Hj. Sairin Hj. Karno, pernah mencadangkan subsidi padi bukit turut diberikan sebagai galakan kepada penduduk menceburi bidang yang amat menguntungkan itu.
Ketika ini kerajaan memberikan subsidi terhadap aktiviti penanaman padi sawah.
Sehubungan dengan itu, petani di daerah ini mahu supaya status cadangan pemberian subsidi ke atas penanaman padi bukit itu diperjelaskan, bagi membolehkan penyertaan dalam industri itu lebih menggalakkan.
Pengeluaran beras tempatan boleh me-ngekang pergantungan terhadap beras import, sekaligus dapat mengawal pengaliran wang rakyat ke luar negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kamu buli cakap apa saja kamu suka tapi tangung sendiri aaaaa mr. aki inda bartangungjawab...

Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM