"وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍۢ ۚ قَلِيلًۭا مَّا تُؤْمِنُونَ
dan Al quran itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya." (QS. AL HAAQQAH:41)

SINI KAMU URANG

Ahad, 5 April 2009

Pahit2 Manis 3

Mr. Aki terpanggil dan kasian nasip ini mualap ' SUARA MUALAF SABAH ' yg d perjuangkan oleh Sdr. Nazri Kamu urang baca buluk dia ... kanapa bah macam ini diurang punya karaja ini, bikin lamas butul... ini agama jangan d kasi pulitik, urang mualap macam d kasi main2 .. cukuplah dulu2 kamu karajakan kami, untuk pulitik kamu. Sikarang kasilah pelajaranlah diurang ini, kasi paham apa itu cilam ( islam ) butul2 , kasi tunai diurang punya hak. Jangan cakap saja kamu d sana.... kalau ada urang pulitik sabah cilam ( islam ) baca ini buluk, pikir2 lah Mr. Aki punya pandapat ini... jangan panas talinga dulu, kamu urang hubungi SMS tanya dia, tulung dia ...


SUARA MUALAF SABAH


Kepada,

Pusat Zakat Negeri Sabah

dan Menteri Berkaitan


Dimaklumkan bahawa pihak SMS telah menerima pesanan ringkas yang di tujukan kepada Suara Mualaf Sabah (SMS) untuk dirujuk kepada pihak Pusat Zakat. Jawaban segera tentang masalah tidak berpenghujung ini melanda mereka yang sedang belajar dan telah dijanjikan infak sesuai dengan hak mereka. Jumlah pelajar mualaf yang sedang meneruskan pengajian ketika ini dalam keadaan membimbangkan Butiran di bawah menunjukkan kehadiran terkini mereka:-


1. Daerah Matunggung: 100 lebih pelajar ( Pusat pengajian pertama di Kg. Hobut, kemudian diarah berpindah ke Kg. Pinawantai)


2. Kota Marudu: 400 lebih pelajar ( Pusat pengajian; Masjid Kota Marudu, Kg. Masolog, Kg. Marasinsim )


3. Ranau: 240 lebih pelajar ( Pusat pengajian; SUI Pekan Ranau)


4. Pitas: 100 lebih pelajar


Nota; semua tempat-tempat pengajian ini semakin berkurangan kedatangan pelajar. Kecuali Daerah Ranau dan Kg. Marasinsim.

Berikut merupakan salinan semula pesanan ringkas tersebut;


Mesej A:

Mesej pelajar: Pinsan kukuro noh it perkambangan dit zakat pelajar saudara kita sid masjid at-Taqwa kota marudu dirih ? ( Maksud; Bagaimana perkembangan zakat pelajar saudara kita di masjid at-Taqwa kota marudu )



Tarikh pesanan: 23.03.2009

Masa pesanan diterima: 19. 56


Jawaban SMS: Aik, aiso poh gaam notorima dikooh ? it nilaan ku selapas minangatag aku kenyataan akhbar tantang keadaan pelajar, waro pegawai zakat minongoi sid masjid at-Taqwa mari kie. ( Maksud: Aik, belum ada kamu terimakah ? setahu saya selepas saya buat kenyataan akhbar, ada pegawai zakat datang ke masjid at-Taqwa. Begitu perkembangan yang saya terima )


Mesej pelajar: Macam koh yokoi siti aisoh ih it masalah nga apabila kasambat oku dit pelajar dit baru memeluk agama Islam kebanyakan sebelah darat melahirkan rasa keciwa. Om waroh ih langsung amu diri mongoi balajar jadi rumosi okoi siti pasal dit kuam noh boleh melemahkan semangat om kepercayaan terhadap agama tokou ( Maksud: Kalau kami di sini tiada masalahlah, tapi bila jumpa dengan pelajar baru yang baru masuk Islam yang tinggal di bukit, kebanyakan mereka melahirkan rasa kecewa. Ada antara mereka yang langsung tidak datang lagi ke kelas pengajian. Kami risau pasal ni boleh melemahkan semangat dan keyakinan mereka terhadap agama kita )


SMS amat kecewa dengan keadaan yang dialami pelajar sekali gus tidak diambil perhatian oleh pihak berwajib sedangkan dalam waktu yang sama mereka selesa dan tidur nyenyak di tilam empuk, dan mungkin dalam bilik berhawa dingin. Kalau mereka murtad, siapakah yang akan dipersalahkan ? Saudara baru atau mereka yang telah dipertanggungjawabkan ? Jika ada masalah sekalipun, pihak pegawai atasan perlu turun padang dan tidak hanya menyerahkan tugas kepada pegawai-pegawai bawahan untuk memaklumi pelajar masalah yang dihadapi mereka. Silalah datang sendiri bercakap dengan para pelajar sekali gus menyelami masalah yang mereka hadapi.


Mesej B

Assalamualaikum abg. Nazri. Apa bah yang berlaku di masjid at-Taqwa tu? Elaun lama sudah belum keluar. Tidak ada orang tengah yang belotkah tu? Kelas makin merosot dan mungkin PADAM. Pengurusan pula SEPI.


Tarikh pesanan: 05. 04. 2009

Masa terima pesanan: 06. 56. 02 pagi.


SMS tidak menjawab pesanan ini. Pihak Zakat dan pengurusan pelajar mualaf, silalah jawab.

1 ulasan:

  1. harap masalah ini da[at diselesaikan segera! jangan memalukan umat Rasulullah SAW... amanah mesti ditunaikan. syabas aki!

    BalasPadam

Kamu buli cakap apa saja kamu suka tapi tangung sendiri aaaaa mr. aki inda bartangungjawab...

Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM