"وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍۢ ۚ قَلِيلًۭا مَّا تُؤْمِنُونَ
dan Al quran itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya." (QS. AL HAAQQAH:41)

SINI KAMU URANG

Isnin, 13 April 2009

Mr. Aki Jadi Ustaz ...





Kanapa tajuk kali ini mr.aki jadi ustaz ?.. ada ka kalayakan kou ini aki.. ? suda mr.aki bilang awal2 lagi kelahiran ini buluk inda cukup bulan... lagi mr.aki indada siku, tapi inda buli d buyuk2, inda buli d tipu2, inda buli juga d kasi kelintung.. Pasal ustaz, mr.aki mau cakap sikit pasal ini akhbar pagi2 kasi carita pasal mualaf ( kamu baca petikan d bawa ). Balik2 mr.aki terbaca kes mualaf ini, juga balik2 mr.aki masuk buluk http://nazri-suaramualaf.blogspot.com/ juga banyak kali cakap pasal mualaf...tapi indada tindakan, indada penamat, indada kesudahan, indada jawaban dari pihak atasan, indada menteri campur tangan...butul2 bikin panassss. Mr.aki panas bukan mau duit zakat, bukan minta makanan pada jabatan ugama, tapi perangai diurang... jadi itulah pasal mr,aki mau cakap kali ini macam ustaz2 mangajar diurang yag labi pandai dari mr.aki ....mana itu menteri, mana itu pagawai2 menteri, mana itu pengara agama....mana2 ? kamu urang ini...bikin kasi rusak nama baik agama silam, bikin busuk pada karajaan...suda karajaan sakit tenat d katil rakyat kamu urang tamba2 lagi..palui butul.







Surau Malanggang daif

Oleh JUNAIDI LADJANA
utusansabah@utusan.com.my


SURAU Kampung Malanggang di Kiulu ini tidak ada air, elektrik dan kelengkapan untuk solat . - UTUSAN/ GHAZALI BASRI

KIULU 12 April - Penduduk di Kampung Malanggang di sini menggesa pihak berkuasa segera menaik taraf kemudahan surau di kampung berkenaan yang serba serbi kekurangan.

Penduduk mendakwa, keadaan surau berkenaan sungguh daif sehingga menyukarkan umat Islam khususnya saudara-saudara baru melaksanakan tanggungjawab mereka sebagai seorang Islam.

Pengerusi Surau Malanggang, Joitin Suman, 44, mendakwa hampir 20 tahun kedaifan itu berlarutan tanpa ada sebarang usaha daripada pihak berwajib untuk membaik pulih surau berkenaan.

Dia yang tinggal di kampung berkenaan sejak 1979 berkata, sekali pandang, surau tersebut tidak ubah seperti sebuah pondok usang.

"Ini disebabkan tiada sebarang lambang dan juga papan tanda yang mengatakan itu surau, menyebabkan orang ramai menyangkakan ia seakan pondok buruk sahaja.

"Sudahlah tiada kemudahan asas seperti air dan juga elektrik, surau berkenaan juga kekurangan kelengkapan untuk sembahyang," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Menurutnya, ruang solat amat sempit dan hanya boleh menampung tidak lebih 20 orang dalam satu-satu masa.

Selain itu, jemaah juga perlu pergi berjalan sejauh 300 meter untuk mengambil wuduk di sekolah berhampiran kerana surau berkenaan tidak dilengkapi kemudahan air.

Tambah menyedihkan, katanya, jemaah lelaki dan wanita perlu menggunakan pintu masuk yang sama untuk memasuki surau berkenaan.

''Wanita juga kena melalui tempat jemaah lelaki bersolat terlebih dahulu sebelum dapat memasuki ke ruang solat mereka," katanya.

Beliau berkata, selain itu, hampir keseluruhan binaan bangunan surau terbiar usang tanpa sebarang penyelengaraan atau usaha pemulihan.

"Tanpa pagar, menyebabkan binatang liar seperti anjing dan kerbau memasuki kawasan surau itu. Lebih teruk lagi najis binatang tersebut bertaburan di kawasan surau berkenaan sehingga mendatangkan bau yang amat busuk," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Surau berkenaan, Amin Tomin Gidala, 40, berkata, penduduk hairan mengapa permohonan mereka untuk menyelesaikan masalah surau berkenaan tidak mendapat maklum balas daripada pihak berkuasa.

"Saya merayu kepada kerajaan dan jabatan-jabatan kerajaan yang lain supaya memberi peruntukan sewajarnya kepada surau di kampung ini.

"Ini supaya memudahkan penyaluran kemudahan asas ke atas surau ini, demi keselesaan masyarakat Islam di sini," katanya.

Sementara itu guru agama di surau berkenaan, Roslan Awang, 45, berkata, dia terpaksa mengehadkan masa mengajar seminggu sekali kepada orang ramai di kampung Malanggang kerana keadaan tempat yang terhad dan tiada kemudahan asas.

"Dulu, kita buat dua dan tiga kali seminggu untuk aktiviti seperti kelas Kafa dan bacaan Iqra kepada umat Islam yang berminat terutama kepada saudara baru di sini.

"Kita juga ada mengadakan kelas malam tetapi sekarang tidak lagi disebabkan kemudahan seperti lampu tiada, menyebabkan aktiviti ini hanya diadakan sebelah siang sahaja," katanya.

Menurutnya, apa yang diharapkan bukan kemewahan tetapi cukup sekadar keselesaan seperti ruang yang lebih luas, peralatan sembahyang dan kemudahan mengajar yang mencukupi.

"Disinilah sahaja kawasan terdekat para penduduk kampung Malangang belajar Kafa dan Iqra, selain menunaikan solat bersama.

"Pada tahun lalu kita mengadakan solat Tarawih, tetapi hanya seminggu sekali kerana masalah yang sama, tiada kemudahan asas.

''Oleh itu kita amat mengharapkan kemudahan asas surau ini diperbaiki. Itu sahaja yang kami minta," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kamu buli cakap apa saja kamu suka tapi tangung sendiri aaaaa mr. aki inda bartangungjawab...

Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM