"وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍۢ ۚ قَلِيلًۭا مَّا تُؤْمِنُونَ
dan Al quran itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya." (QS. AL HAAQQAH:41)

SINI KAMU URANG

Ahad, 31 Mei 2009

Nama Saja Guru...


Mr. aki punya talinga ini bukan baru sikarang dengar parangai pengatua, guru besar... mala pagawai2 d atasan juga 2x5 parangai diurang... macam yang d cakap oleh tuan pangara pendidikan sabah, inda bagarak itu pail kalau indada kasi ringan itu tangan.. TOYOL punya karaja..jangan kamu urang PANAS dengan mr. aki pasal kasar aaaaaa mr. aki cuma kasi butul apa yg d cakap (bos kamu)...'' siapa makan lada memang tarasa '' yang inda makan lada kou barabis antam pun inda guyang hati dia... Jangan kamu main2 talinga mr. aki ini, ada sakti buli dengar apa saja cakap2 yang.. kasi hancur ini agama, kasi ancur ini nagara, kasi ancur ini negeri, kasi ancur ini bangsa...



idung mr. aki pun buli cium kebusukan dan kewangian siapa2 saja dengan izin Allah inda parcaya inda apa bukan ' wajib ' tapi jaga2 kamu urang .....silap2 hari bulan parangai kamu pulak mr. aki bungkarrr. Kalau baru guru basar pun ada kamasukan, apa lagi pengatua tatap basar kamasukan dia...inda bos kamu cakap, kalau dia inda nampak, dan cium budu butullah dia cakapkan ... ?



Masih ramai pengetua, guru besar tidak bersih, cekap dan amanah, kata Normah

29th May, 2009-sabah times

KENINGAU: Pengarah Pe-lajaran Sabah Datuk Nor-mah Gagoh berkata, masih ramai pengetua dan guru besar tidak bersih, cekap dan tidak mengikut peraturan kewangan dalam mengurus bajet atau peruntukan di sekolah.

Katanya, ini terbukti ban-yak sekolah mendapat pengurusan kewangan berteguran daripada pihak audit.

“Inilah cabaran yang perlu ditangani secara bijaksana oleh para pengetua dan guru besar bagi menentukan bajet atau peruntukan itu diurus secara bersih, cekap dan mengikut peraturan kewangan yang telah ditetapkan” katanya dalam ucap utama Forum Hari Guru Peringkat Negeri Sabah 2009 yang berlangsung di dewan masyarakat di sini pada Selasa.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Timbalan Pengarah Pelajaran Sabah Dr. Muhidin Yusin.

Dalam teks ucapan itu Nor-mah menyentuh tujuh cabaran yang dihadapi oleh pengetua dan guru bersar serta guru-guru secara keseluruhannya.

Katanya, selain cabaran pengurusan kewangan, cabaran utama guru besar dan guru-guru di Sekolah Rendah ialah untuk meningkatkan tahap penguasaan 3M di kalangan murid sekolah rendah.

Ini katanya, kerana bilangan tidak menguasai Kelas Interva-si Awal Membaca dan Menulis (KIA2M) di Sabah masih berada pada tahap yang tinggi berbanding negeri-negeri lain di Malaysia.

Selain itu katanya, masih ramai juga murid-murid tahun 2, 3, 4, 5 dan 6 yang buta huruf dan angka.

“Bagi keputusan UPSR di seluruh Negara, Sabah menduduki tempat terakhir dan pada setiap tahun masih ada sekolah-sekolah mendapat 0 peratus dalam UPSR” jelasnya.

Beliau berkata, bilangan pelajar yang tidak layak mendapat sijil diperingkat PMR, SPM dan STPM juga masih ramai berbanding negeri-negeri yang lain.

Ini katanya, merupakan antara cabaran yang perlu diatasi dan guru-guru harus mengenal pasti puncanya dan merancang strategi menanganinya dengan segera.

Dalam pengunaan peralatan ICT pula katanya, masih ramai guru yang tidak menggunakan sepenuhnya peralatan ICT, bahan Teknologi dan Media yang terdapat di sekolah dalam sesi pengajaran dan pembelajaran mereka.

“Ini berdasarkan pemantauan yang dilaksanakan oleh pihak Nazir, Sektor Pengurusan Akademik, Sektor Jaminan Kualiti dan Bahagian Teknologi Pendidikan” katanya.

Lebih menyedihkan lagi katanya, ada bahan-bahan ini yang tidak direkod, tidak disimpan dengan baik malahan ada juga bahan-bahan ini yang tidak ada lagi di sekolah.

Walau bagaimanapun Normah yakin ramai juga di kalangan pengetua dan guru besar yang berjaya dan cemerlang.

“Kepada mereka ini kita ucap syabas dan tahniah kerana telah melaksanakan dasar berjimat cermat dan berbelanja secara berhemah selaras dengan arahan semasa yang dike-luarkan oleh kerajaan,” kata-nya.

Dalam masa yang sama Normah berharap agar budaya kerja yang bersih daripada rasuah, berintegriti, beramanah dan sanggup berkorban masa dan tenaga dalam melaksana-kan tugas akan menjadi amalan berterusan warga pendidik di Sabah khususnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kamu buli cakap apa saja kamu suka tapi tangung sendiri aaaaa mr. aki inda bartangungjawab...

Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM