"وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍۢ ۚ قَلِيلًۭا مَّا تُؤْمِنُونَ
dan Al quran itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya." (QS. AL HAAQQAH:41)

SINI KAMU URANG

Khamis, 2 April 2009

Tun Dr Mahathir Mohamad yang terus mengkritik Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

sakit2... Kamu urang tingok surat kabar d bawa ini, bikin panas butul. Tun inda pandai beranti mau pijak2 kapala Pak Lah, jenis manusia apa dia ini ? kalau urang utan indada utak barangkalil kita diam2, pasal urang utan indada baju, indada sikula, indada tamadun, indada kamaluan dan parasaan... Mr. Aki puji Pak Lah karana dia sabar dengan sikap Tun. Tapi sampai bila ? apa tujuan Tun inda pandai diam ini ? sadangkan urang yg sanjung2nya mau duduk suda d kursi no 1. Kalau dia inda puas ati, dia ingat dia satu urang saja kaa... yang inda puas ati .... urang2 bukit ketika dia menjadi pemimpin inda juga dia paduli, tapi kami sukung juga dia. Mr. Aki lihat dia ini tidak beranti bercakap, kecuali suda mati.



Dr M disaran henti kritikan terbuka

Oleh Faiza Zainudin - Berita Harian
faiza@nstp.com.my

KUALA LUMPUR: Tindakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang terus mengkritik Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di pentas antarabangsa boleh menghakis keyakinan rakyat terhadap kepemimpinan negara dan Umno.

Pelbagai pihak berpendapat, tindakan itu yang dibuat selepas Dr Mahathir dilihat berdamai dengan Perdana Menteri pada Perhimpunan Agung Umno minggu lalu juga tidak membantu ke arah pemulihan parti berkenaan pada masa depan.

Timbalan Pengerusi Veteran Umno, Datuk Zaid Sirat, berkata sebagai bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir sepatutnya memainkan peranan dengan memberikan nasihat secara baik, bukan mengkritik secara terbuka kerana ia boleh memecahbelahkan barisan Kabinet yang ada.


"Kami ahli veteran Umno berasa sedih, malu dan kecewa melihat perbuatan Dr Mahathir yang terus-terusan mengkritik Pak Lah," katanya memuji sikap Abdullah kerana tenang dan sabar menerima kritikan Dr Mahathir, sekali gus mencerminkan ketinggian keperibadiannya.


Zaid berkata demikian ketika diminta mengulas sikap Dr Mahathir yang terus menggunakan pentas antarabangsa mengkritik Abdullah, sekali gus bertentangan dengan perlakuannya yang hadir bersama Abdullah pada Perhimpunan Agung Umno, lalu seolah-olah mereka sudah berdamai.

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria, berkata tindakan mengkritik secara terbuka dan mengaibkan seseorang itu adalah berdosa dan ia bukan sikap orang Islam kerana perbuatan itu bertentangan dengan syarak.

Beliau berkata, Islam menyuruh seluruh umatnya saling bermaafan dan sentiasa bersedia memaafkan orang lain serta tidak menyimpan perasaan berdendam.

Penganalisis politik, Prof Dr Ahmad Atory Hussain, pula berpendapat Dr Mahathir akan terus dengan sikapnya mengkritik secara lantang dan bakal Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga dijangka tidak terkecuali daripada menjadi sasarannya selepas ini.

Bagaimanapun, katanya, sikap Dr Mahathir yang umpama 'haruan makan anak' itu dijangka tidak lagi memberi kesan besar kepada pentadbiran Najib yang mampu menangkis tohmahan selain rakyat kini semakin bijak menilai kritikan terbuka.

Pensyarah Pusat Pengajian Pembangunan Sosial Universiti Utara Malaysia (UUM), berkata tindakan Dr Mahathir itu lahir daripada perasaan terlalu kecewa apabila anaknya, Datuk Mukhriz gagal memenangi jawatan Ketua Pemuda Umno.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kamu buli cakap apa saja kamu suka tapi tangung sendiri aaaaa mr. aki inda bartangungjawab...

Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM