"وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍۢ ۚ قَلِيلًۭا مَّا تُؤْمِنُونَ
dan Al quran itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya." (QS. AL HAAQQAH:41)

SINI KAMU URANG

Selasa, 31 Mac 2009


Sebantar tadi Mr. Aki tingok Tv9 yg d kandalikan oleh Dato Dr. Fadilah, dan sdr. Neclos sabagai tamu jamputannya membincangkan hal2 saudara baru yang terpinggir. Oleh karana Mr. Aki juga saudara baru maka wajar pihak kerajaan melantik seorang senator d kalangan kami, sebagai mana pihak2 lain punya wakil bersuara d parlimen. Mr. Aki berkata demikian pasal d ujung rancangan Dato Dr. Fadilah sebantar tadi juga membuat cadangan pada karajaan agar melantik senator mualaf, kerana urang mualaf saja tau hal mualaf....

oleh yg demikian Mr. Aki minta sahabat2 seagama dengan Mr. Aki agar kopi kenyataan SMS d bawa ini dan kasi pos d buluk saudara, agar karajaan bertindak segara membantu gulungan mualaf ini. inda rugi kalau kita semua bantu saudara kita ini.



ARKIB : 30/09/2008 ( Utusan Malaysia )

Lantik senator Dusun jaga kebajikan mualaf KOTA MARUDU 29 Sept. – Kerajaan diminta melantik seorang senator yang terdiri daripada etnik dusun beragama Islam bagi menjaga kebajikan dan kepentingan golongan mualaf di Sabah. Penyelaras Program-Program Mualaf Sabah, Mohd. Nazri Abdullah (gambar) berkata, perkara tersebut penting supaya nasib saudara-saudara baru di negeri ini tidak terabai sekali gus terbela. ‘‘Senator ini akan menjaga hal ehwal dan keperluan masyarakat mualaf di Sabah seperti mana senator dilantik daripada kalangan Orang Asli di Semenanjung untuk menjaga komuniti mereka. ‘‘Kami melihat perkara ini sangat perlu kerana nasib saudara-saudara baru semakin hari semakin tidak diendahkan termasuk masyarakat Islam sendiri,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Beliau berkata, senator itu juga perlu merupakan seorang mualaf kerana hanya mereka mempunyai pengalaman sebagai saudara baru serta amat memahami apa yang diperlukan. Pada masa yang sama, Mohd. Nazri meminta para dermawan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam supaya prihatin dan tidak meminggirkan golongan itu yang amat memerlukan bantuan. ‘‘Ramai mualaf yang sudah memeluk Islam lebih 20 tahun, tetapi tidak pernah menerima zakat atau bantuan lain. “Kita juga tidak mempunyai kompleks khusus untuk saudara baru menjalankan aktiviti. ‘‘Malah, kelengkapan asas untuk beribadah seperti sejadah, al-Quran, telekung, kain pelikat dan sebagainya disumbangkan oleh beberapa individu yang prihatin sahaja,’’ katanya. Katanya lagi, rata-rata yang memeluk Islam di Sabah datang daripada kumpulan etnik yang berbeza dan saudara baru itu amat memerlukan bimbingan dan bantuan saudara sesama Islam. Tambahnya, bagi sesiapa yang ingin menyumbang wang atau memberi sebarang bentuk bantuan boleh berhubung di talian 019- 8827449.

2 ulasan:

  1. setuju ada senator dari kalangan saudara baru yg boleh memimpin dan menjaga kebajikan saudara baru yg lain...

    BalasPadam
  2. bah tanda kita urang mualap sukung ada senator, kasi kupi ini kawan kita punya kanyataan simpan d buluk masing2

    BalasPadam

Kamu buli cakap apa saja kamu suka tapi tangung sendiri aaaaa mr. aki inda bartangungjawab...

Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM